Παρασκευή, Ιουνίου 27, 2008

Κλεμμένες λέξεις, αλλά όχι και ιδέες: δημιουργικής γραφής συνέχεια

Την ιδέα μου έδωσε μια ανάρτηση στο ιστολόγιο της Σοφίας: μια μικρή ιστορία βασισμένη σε τίτλους τανιών. 

Η δική μου πρόταση, για εφαρμογή από τους μαθητές μας, είναι η σύνθεση ενός κειμένου με βάση τίτλους λογοτεχνικών κειμένων ή στίχους ποιημάτων. Γιατί αυτό; Για να τους βάλουμε να ψάξουν λιγάκι, έστω κι επιφανειακά στη θάλασσα της λογοτεχνίας. Ό,τι ψαρέψουν κέρδος είναι κι ό,τι γράψουν ακόμη μεγαλύτερο κέρδος. Πιθανώς να καταλήξει κι ευχαρίστηση! 

Εγώ πάντως το απόλαυσα, όταν γρήγορα αυτοσχεδίασα κάτι ως σχόλιο στην ανάρτηση της Σοφίας. Δοκιμάστε το, αν το κάνετε και σας ευχαριστήσει, θα είστε πιο πειστικοί τη στιγμή που θα το προτείνετε.

Εγώ θα το χρησιμοποιήσω το Σεπτέμβριο ως αφορμή για γνωριμία με το διδακτικό εγχειρίδιο των κειμένων της ν.ε. λογοτεχνίας. Θα χωρίσω την τάξη σε δύο ομάδες και θα ζητήσω από τη μια να συνθέσει ένα κείμενο με βάση τους τίτλους των αποσπασμάτων που περιέχονται στο βιβλίο τους και από την άλλη να κάνει το ίδιο με βάση τους τίτλων των λογοτεχνικών έργων από τα οποία έχουν παρθεί τα αποσπάσματα. Τι θα κάνουν, θα το φυλλομετρήσουν αναγκαστικά. Αν πάλι πάει καλά, θα το επεκτείνω και ίσως γίνει μια λέσχη ανάγνωσης και δημιουργικής γραφής... βλέποντας και κάνοντας. 

Με βάση παραλλαγές της ιδέας μπορούμε να ζητήσουμε από τους μαθητές μας να αναζητήσουν στο διαδίκτυο τόπους όπου μπορούν να βρούν τίτλους λογοτεχνικών κειμένων ή ολόκληρα ποιήματα από τα οποία μπορούν να δανειστούν στίχους. Τεχνολογικός γραμματισμός και δημιουργική γραφή, που ίσως καταλήξει στην ουσιαστική ανάγνωση. Επίσης θα μπορούσαν να συνθέσουν ένα κείμενο με βάση τους τίτλους όλων των έργων ενός λογοτέχνη ή των ποιημάτων μιας συλλογής, για να προσεγγίσουμε την εργογραφία του με ήπιο τρόπο. 

Οι πιο "κολλημμένοι" -από τους οποίους δεν εξαιρώ τον εαυτό μου- μπορούν να ζητήσουν κάτω από το κείμενο βιβλιογραφική αναφορά στους τίτλους που χρησιμοποιήθηκαν. Για να μαθαίνουν πώς γράφουμε μια βιβλιογραφία και πώς παραπέμπουμε σε μια εργασία. Αν το αποτέλεσμα αναρτηθεί στο διαδίκτυο, στο ιστολόγιο της τάξης για παράδειγμα, η εργασία αυτή θα δίνει την ευκαιρία για εξάσκηση στη δημιουργία υπερδεσμών, για παραπομπές στις αντίστοιχες ιστοσελίδες και σε βιβλιογραφικές αναφορές σε ιστότοπους.

Περισσότερα θα πούμε τη Δευτέρα. 
Μου λείψατε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: